Pr-byrån Westanders jury utsåg i dag veckans vinnare i den hårda konkurrensen om uppmärksamhet under Almedalsveckan. Priset gick till KRIS, Kriminellas revansch i samhället, för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckats med att få ut sitt budskap.
– De många KRIS-medlemmarna iklädda likadana tröjor har inte gått att undgå på Visbys gator. Organisationen har velat visa att subutexprogrammen för narkomaner är kontraproduktiva och har framgångsrikt arbetat med budskapet ”statligt knark är också knark”, säger Janna Sundewall, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.
Ett hedersomnämnande går i år till Svenska Kyrkans Nikodemussamtal, som år efter år fyller bänkarna i Visby domkyrka.
– Nikodemussamtalen har blivit en institution under Almedalsveckan. Som motvikt till debatterandet och i skarp kontrast till Twitters snabba 140 tecken låter de samtalet ta plats, säger Janna Sundewall.
Kallast i Almedalen var tidningen Amelia. Deras banderoll utanför Handelsbanken i Visby levde inte upp till de skyhöga förväntningar som de byggt upp inför sin aktion tillsammans med byrån Studio Total.
Källa: http://www.westander.se/pressmeddelanden.html?year=2011&nyhet=1681