PRESSMEDDELANDE: Ordföranden för Kriminellas Revansch i Samhället skiljs från sitt uppdrag

Styrelsen för Kriminellas Revansch i Samhället (KRIS) har beslutat att skilja ordföranden Paul Barath från sitt uppdrag med omedelbar verkan. Han är även utesluten ur organisationen. Orsaken är bland annat ett oacceptabelt agerande gentemot kvinnliga medlemmar.

KRIS är en organisation som hjälper människor med kriminalitet och missbruksproblem. Den huvudsakliga uppgiften är att möta personer som friges från fängelser och erbjuda ett alternativ till droger och kriminalitet.

Paul Barath har varit ordförande för förbundsstyrelsen, och även verksamhetschef, sedan våren 2018.  Enligt förbundsstyrelsen har Paul Barath vid upprepade tillfällen agerat omdömeslöst och oacceptabelt mot kvinnor inom organisationen.

–Att vara ordförande i KRIS förbundsstyrelse ställer mycket höga krav på laglydighet och korrekt bemötande gentemot medlemmar och myndigheter, säger Germay Woldu, ny ordförande i KRIS.

Styrelsen fick tidigare i år information om att Paul Barath ska ha agerat omdömeslöst och i strid med organisationens värderingar. En kvinna har polisanmält Barath och en förundersökning om sexuellt ofredande är nu inledd.

KRIS är en organisation vars grund vilar på att ge människor en andra chans. Det har även varit styrelsens mål och önskan sedan informationen kom till styrelsens kännedom. En intern process under sommaren har dock inte lett till framåt, utan blottat växande samarbetsproblem. Paul Barath har brutit mot av förbundsstämman fastslagna överenskommelser och på olika sätt agerat illojalt mot organisationen. Styrelsen har därför beslutat att skilja Paul Barath från sin tjänst som verksamhetschef och ordförande. Förbundsstämman har även beslutat att utesluta Paul Barath ur organisationen.

–Vi tog anklagelserna från kvinnorna på allvar. Vi gjorde vårt bästa för att hantera situationen på bästa sätt för alla inblandande. Men tyvärr fanns inte förutsättningarna att hitta en konstruktiv lösning. Med bakgrund av den information vi nu har var det nödvändigt att vidta dessa åtgärder, säger Germay Woldu.

Det här inlägget postades i KRIS, Nyheter, Pressmeddelande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.